Redovisningsplikten som uppstår vid den kritiska tidpunkten

Jag och barnens pappa är separerade men är fortfarande gifta och betänketiden går ut i början på september så först då kan vi fullfölja skilsmässan. Denna månaden har han inte betalat tillräckligt med pengar så jag kan inte betala min hyra. Hur får jag reda på exakt vilket belopp han är skyldig att betala till mig?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelserna i 9 kap. Äktenskapsbalken (ÄktB) reglerar hur det går till vid en bodelning efter en skilsmässa. Förutsatt att du och din make inte har något äktenskapsförord, så kommer all egendom som ni har vara giftorättsgods, vilket innebär att vid skilsmässan kommer det delas lika mellan er.

Särskild redovisningsplikt

När skilsmässan gått igenom ska en bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då ansökan kom in till rätten, 9 kap. 2 § ÄktB. Med andra ord kan man säga att det blir en "frysning" av era tillgångar vid denna tidpunkt, vilket man kan benämna som "den kritiska tidpunkten". Därefter är båda två skyldiga att iaktta en särskild redovisningsplikt från den kritiska tidpunkten tills dess att bodelning genomförs, 9 kap. 3 § ÄktB. Det innebär att man är skyldig att förvalta sin egendom omsorgsfullt, i båda makarnas intresse. Vidare avser redovisningsplikten både giftorättsgods och enskild egendom. Den innebär att din make måste redovisa hur mycket av sin egendom som han har förbrukat.

Kompensation vid bodelningen

Jag tolkar det som att din make verkar göra sig av med pengar som annars skulle ha delas lika mellan er två. Det medför i sådana fall att du ska bli kompenserad för det senare, närmare bestämt vid bodelningen. Det innebär att du kommer få en större andel vid bodelningen istället så att det i slutändan blir lika mellan er.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du mer än välkommen att ställa en ny.

Vänliga hälsningar,

Lovisa KleinRådgivare