FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/01/2023

Rättsverkningar av adoption

Jag har adopterat min sambos barn (det finns ingen pappa, hon hade alltså ensam vårdnad) Vi har ett gemensamt barn. Jag har fungerat som pappa åt sambons barn sedan födseln och adopterade hen när hen var ca 4 år Nu har vi beslutat att separera. Vad händer med vårdnaden om det adopterade barnet? Jag vill tro att det är detsamma som om jag vore biologisk pappa eftersom jag adopterat hen? Vad säger familjerätten? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Svaret på din fråga hittas i föräldrabalken, härefter förkortad FB.

Rättsverkningarna av en adoption framgår av 4 kap. 21 § FB och innebär att den som adopterats ska anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina tidigare föräldrar. Om en make eller sambo har adopterat den andra makens eller sambons barn, ska den som har adopterats dock anses som makarnas eller sambornas gemensamma barn. Lag eller författning som tillägger släktskapet mellan barn och förälder rättslig betydelse, ska tillämpas på den som har adopterats och hans eller hennes adoptivförälder.

Det barn du adopterat anses alltså enligt lagen som din och din sambos gemensamma barn. Du behöver därför inte oroa dig – vårdnaden om det adopterade barnet kommer att hanteras på samma sätt som med ert andra barn.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare