Rättsskydd två gånger i vårdnadstvist om samma barn

Hade en vårdnadstvist för 10 år sedan ang hur umgänget skulle se ut.

Fick då rättshjälp av mitt försäkringsbolag.

Nu funderar jag på att söka enskild vårdnad om barnen eftersom det inte alls fungerar och pappan inte tar något som helst ansvar, träffar knappt barnen.

Går det att få rättshjälp igen? Det gäller ju inte samma sak denna gång, samtidigt är det en vårdnads fråga.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om du kan få rättsskydd eller inte beror på ditt försäkringsbolags villkor så det bästa är att du hör med ditt försäkringsbolag. Generellt sett brukar rättsskydd beviljas i sådana här fall då det har gått så pass lång tid sen den förra tvisten. Det då rör sig i försäkringsbolagens mening om två olika tvister även om det man tvistar om är detsamma. Detta särskilt om det finns nya omständigheter som gör att tvisten uppkommit.

Mitt råd är därför att du hör med ditt försäkringsbolag och trycker lite extra på de nya omständigheter som gör att situationen inte fungerar.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare