FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/02/2022

Rättspsykiatrisk undersökning

Hej! Är det sant att om en person misstänks för ett brott och domstolen begär att personen ska göra RPU så slipper personen göra en RPU om personen inte erkänner brott?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar på din fråga

Nej, det gör inte att personen slipper att göra en RPU.

Varför man gör en RPU och vad det är

En RPU är en rättspsykiatrisk undersökning. I en rättspsykiatrisk undersökning utreder ett rättspsykiatriskt team om en brottsmisstänkt har någon form av allvarlig psykisk störning. Resultatet av undersökningen kan ha avgörande betydelse för om personen döms till fängelse eller rättspsykiatrisk vård (Rättsmedicinalverkets hemsida).

Syftet med en rättspsykiatrisk undersökning är att bedöma om det finns medicinska förutsättningar att överlämna den misstänkte till rättspsykiatrisk vård enligt 31:3 BrB. Syftet är även att bedöma om om den misstänkte har begått gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning och i så fall tillståndets betydelse för frågan om påföljdsvalet enligt 30:6 BrB. I 30:6 BrB framgår att den som har begått ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning ska i första hand dömas till en annan påföljd än fängelse. Det kan dock finnas undantag till detta där fängelse ändå blir aktuellt exempelvis om brottet är mycket allvarligt (1§ Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning).

Det finns två situationer där det kan bli aktuellt med rättspsykiatrisk undersökning. Om den misstänkte har erkänt brottet eller om övervägande bevisning visar att personen har begått brottet. Det krävs att straffet är allvarligare än böter (2§ Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning).

Vad som gäller för dig

Det räcker därmed inte att du nekar till brott utan domstolen får genomföra en rättspsykiatrisk undersökning då de har bedömt att övervägande bevisning lutar åt att du har begått brottet.

Tips och klargörande

Eftersom en övervägande bevisning lutar mot att du har begått brottet så rekommenderar jag att du bokar tid med Lawline juristbyrå och kan få mer genomgående hjälp i ditt fall. Sedan att övervägande bevisning visar att du har begått ett brott betyder det inte att det är fullt klarlagt. För att du ska dömas krävs det att du utan tvivel har begått ett brott.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare