FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/10/2013

Rättsligt fel

En fd kompis sålde en 450cc cross(20 000:-) till mig för ett par år sen och han intygade att den inte var stulen. Jag körde och bröt benet efter 2 mån och då åkte den ut på blocket.Efter 1 vecka hörde tidigare ägare av sig när han sett annonsen och han kom hit och konstaterade att det var den som stulits från honom. Vi ringde polisen gemensamt.Dagen efter var dom här och hämtade den.Jag åkte på förhör dagen efter .Dom förstod att jag inte hade en aning om detta och jag blev inte misstänkt för något.Jag gav alla uppgifter till polisen om personen som sålt den till mig och efter mer än ett år!!!! tog dom in honom för förhör. Han diktade ihop något om att han köpt den av en okänd och polisen lade ner ärendet.Jag snokade själv lite och fick då veta att han fått den som betalning för att ha byggt en altan. Polisen tog då upp det igen och han hittade på en ny historia polisen lade ner det igen och nu är jag utan både pengar och motorcykel.Har ett vittne på affären.Jag undrar om jag kan stämma honom för att få pengarna tillbaka

Lawline svarar

Hej,

En vara som säljs och som egentligen tillhör någon annan än säljaren sägs vara belagd med ett "rättsligt fel". Eftersom du köpt varan av en privatperson blir köplagen tillämplig. Påföljder vid rättsligt fel regleras i 41 § (https://lagen.nu/1990:931#P41S1). Enligt denna bestämmelse har du rätt att häva köpet och kräva pengarna tillbaka från säljaren. Detta förutsätter dock att du inte känt till eller borde ha känt till att motorcykeln var stulen.

Nu är jag osäker på om crossmotorcyklar vanligtvis ska registreras i något register hos vägverket eller liknande. Om så är fallet kan det vara så att man som köpare anses ha en skyldighet att kontrollera mot registret att den faktiskt tillhör säljaren (så är t.ex. fallet med bilar). I så fall kan det anses att du borde ha känt till att motorcykeln var stulen.

Förutsatt att du inte borde ha känt till att den var stulen kan du som sagt få pengarna tillbaka. Allra bäst är naturligtvis om du kan uppvisa ett köpekontrakt i fall att du skulle behöva dra säljaren inför domstol.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare