FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/08/2016

Rättslig fel i lös egendom

Hej! Jag va o köpte en bil av en privatperson.jag skrev på ägarbytes papprerna på plats o han skulle skicka in dom fyllde även i påställning på bilen. Det här va nu i fredags29. Han skrev 1aug för att jag inte skulle behöva betala skatten för hela juli mån,när jag kom hem kom jag på att jag inte hade fått besikningpapprerna så jag försökte att ringa han hela helgen utan svar. I annonsen skrev han att bilen va besiktad o nyservad den 17/7. Men på transportstyrelse sa dom att den ska vara bes per jun till okt.sen visade sig att han inte även va ägaren till bilen. Vad kan jag göra? Jag vill häva köpet. M.v.h Anna pozidou

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring köp av lös egendom mellan privatpersoner finns i köplagen (KöpL). Enligt 3 § KöpL gäller dess regler dock inte då annat framgår av avtalet. Då någon information kring vad som stadgas i avtalet inte finns utgår jag i det vidare från att avtalet inte reglerar det jag kommer ta upp. Då säljaren inte ägde bilen då du köpte den har du enligt 41 § KöpL rätt att kräva vissa påföljder. För att du ska kunna kräva dessa måste du enligt 32 § reklamera inom skälig tid. Att uppfylla detta kriterier torde inte vara något problem då det endast passerat ett par dagar. Om du reklamerar inom skälig tid har du inledningsvis rätt att kräva att säljaren avhjälper felet enligt 34 §. Detta torde säljaren få svårt att uppfylla utan att köpa bilen av rätta ägaren först. Avhjälper säljaren ej felet har du rätt till prisavdrag och hävning enligt 37 § KöpL. Något prisavdrag torde inte kunna komma i fråga då du inte fått något av värde. Enligt 40 § KöpL har du rätt att häva köpet om det faktum att säljaren inte hade rätt att sälja bilen är av väsentlig betydelse och säljaren insåg eller borde ha insett detta faktum. Dessa kriterier är i min mening uppfyllda varför du har rätt att häva köpet.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare