Rättning av tenta

Hej Lawline,

Jag studerar på Högskolan i halmstad, fick en tenta i marknadsföring rättad. Jag fick dock inte svar på rättningen förs 5 månader senare då jag krävde svar från dom. Tyvärr var den inte godkänd och jag fick inte möjlighet att göra om den till omtentatillfället och dessutom finns inte tentan sparad så jag har inte kunnat kolla rättningen av tentan heller. Hur kan jag ta detta vidare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Det finns inga nationella bestämmelser hur lång tid en examinator får ta för att rätta en tentamen. Enligt 4 § förvaltningslagen ska ärenden handläggas så snabbt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. JO har uttalat att en norm om tre veckors rättningstid är ändamålsenlig. Du skriver att du har väntat fem månader på att få din tenta rättad vilket således strider mot förvaltningslagen. Du bör kontakta Universitetskanslersämbetet som utövar tillsyn över universitet och högskolor i Sverige för hjälp.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare