Rättigheter vid köp av begagnad bil från bilfirma?

Hej köpt en begagnad Golf på en bilfirma och betalat kontant.

När vi åkte hem börjar varningslampan för avgasrening att lysa ?

Vi fick 6månaders xtra garanti via Auto concept i köpet.

Vad är det som gäller för köpet när det gäller konsumentköplagen av begagnade bilar?

Reklamation och häva köpet?

Ångerrätt 14 dagar eller 6månader?

Tänker ringa bilhandlare imorgon och vill veta vad jag har för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du betalt kontant antar jag att du köpt bilen fysiskt hos bilfirman och inte genom distansförsäljning.

Fysiskt köp

Genom att du genomfört köpet och troligen skrivit på avtalet har du och bilhandlaren ingått ett bindande avtal om köp av bilen. Huvudregeln är att avtal ska hållas. Rätten att ångra ett köp en viss tid efter att köpet genomförts är endast möjligt vid hem- och distansförsäljning. Det finns alltså inte någon möjlighet att ångra köpet, ångerrätt, av bilen.

Fel på bilen?

Om bilen är behäftad med fel eller om leveransen av bilen blivit försenad finns möjlighet till att häva köpet. Detta blir då aktuellt i ditt fall då varningslampan började lysa redan vid hemfärden.

Du skriver att bilen har är behäftad med fel. Huruvida bilen är felaktig ska bedömas med hänsyn till bilens skick när du köpte bilen. Bilfirman ansvarar för fel som funnits vid köptillfället, även om felen visar sig först senare, 20 § konsumentköplagen. Fel som visar sig inom sex månader anses funnits vid köpet om det inte finns indikationer som visar på det motsatta, 20a § konsumentköplagen.

Bilen är att bedömas som felaktig om den i fråga om kvalitet och andra egenskaper inte stämmer överens med vad som följer av avtalet, 16 § första stycket konsumentköplagen. Vidare bör bilen anses som felaktig om den avviker från vad du med fog kunnat förutsätta 16 § tredje stycket konsumentköplagen. Fel föreligger även om bilen inte överensstämmer med sådana uppgifter om dennes egenskaper som säljaren har lämnat före köpet, 19 § konsumentköplagen.

Om bilen är behäftad med fel enligt ovan finns ett antal påföljder som du som konsument kan göra gällande (se 22 § konsumentköplagen), bland annat att häva köpet. Du får häva köpet om felen är av väsentlig betydelse, 29 § konsumentköplagen. Det finns även möjligheter till skadestånd på grund av att bilen är felaktig, 30 § konsumentköplagen. Notera dock att säljaren under vissa förutsättningar har rätt till att först försöka åtgärda felen, på egen bekostnad, innan en hävning blir aktuell, 27 § konsumentköplagen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare