Rättigheter som efterlevande maka

Min man dog nyligen och det visar sig att det inte finns några tillgångar! Dock hans barn vill ha saker från huset som möbler fast det fanns knapp kontakt! Vad är mina rättigheter som maka?

Jag har mina egna tillgångar och saker jag har köpt själv i huset även tillsammans med min man

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelningen

Då ena maken dör görs ofta en bodelning av makarnas gemensamma tillgångar. I denna ska den efterlevande tilldelas hälften av egendomarna och den andra hälften ska utgöra arvet efter den döde maken. Eftersom du säger att det inte finns några tillgångar är det alltså bara ert bohag och er bostad som utgör er gemensamma egendom.

Din arvsrätt som efterlevande maka

I regel har man som efterlevande maka rätt till arvet efter den avlidne. Undantaget från denna rätt är då det finns barn på den avlidnes sida som inte är era gemensamma. Jag tolkar din fråga som att det är fallet i er situation. Barnen har då rätt att få ut sitt arv direkt. De har alltså rätt till sin pappas del av er gemensamma egendom.

Du som efterlevande har dock alltid rätt att behålla egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för 2020 är 47 300 kr så du har alltså rätt att behålla egendom till ett värde av 189 200 (4 x 47 300). Om ni efter bodelningen inte har egendom som motsvarar den summan får du alltså del av din makes barns arv så att din totala egendom uppgår till denna summa. Därefter får barnen dela på det som finns kvar av din makes andel.

Sammanfattning

I regel går en makas arvsrätt först. Undantaget är då den avlidne har egna barn. Då går deras arvsrätt före din som efterlevande maka. Du har dock alltid rätt till egendom till ett värde av minst fyra prisbasbelopp. Detta värde innefattar dock både din del av bodelningen och din enskilda egendom om du har någon sådan.

(Reglerna om detta finns i 3 kap 1 § ärvdabalken).

Hoppas du fått svar på din fråga. Jag beklagar din förlust och hoppas att det löser sig till det bästa.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare