FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2021

Rätten att sälja sitt hus till sitt barnbarn

Hej, min mor gick bort för 15 år sedan. Nu vill min far sälja huset till min dotter, detta är okej för mig och min bror. Min syster har vi inte haft någon kontakt med alls de senaste 15 åren. Min far får väll sälja till vem han vill eller? Han är inte sjuk eller döende, utan han vill göra detta. Nu blir det inte till marknadspris, så vad händer när han går bort?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din far är ensam ägare till huset så får han sälja huset till ditt barnbarn om han vill.

Däremot, om din mor och din far var gifta så innebär det att du och dina syskon, som deras bröstarvingar, inte har fått ert arv från er mor ännu. Detta då hennes kvarlåtenskap i sådant fall ärvdes av er far med fri förfoganderätt. Det innebär att er far får förfoga över hennes kvarlåtenskap hur han vill, med den enda begränsningen att han inte får testamentera bort förmögenhetsmassan eller genom gåva låta kvarlåtenskapen minska väsentligt (3 kap. 2 § och 3 § ärvdabalken). Detta innebär att om er far och er mor var gifta samt om hon var ägare till huset så är det en del av den kvarlåtenskapen som har tillfallit er far. Er far får förfoga över den kvarlåtenskapen hur han vill, men med begränsningarna som nämndes ovan. Det faktum att er far inte säljer till marknadspris kan, om summan då är lägre än marknadspriset, resultera i att en del av huset säljs som en gåva. Frågan i det fallet blir om den andelen som utgör en gåva resulterar i att kvarlåtenskapen minskas väsentligt. För en sådan bedömning behövs mer information!

Jag hoppas att detta var till din hjälp!

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare