Rättegångskostnader i vårdnadsmål

Betalar förloraren i en vårdnadstvist hela rättegångskostnaden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när det gäller rättegångskostnader i allmänhet är att den förlorande parten betalar allt, 18 kap. 1 § rättegångsbalken.

Detta gäller dock inte för mål om vårdnad av barn vilket regleras särskilt i föräldrabalken.

I mål eller ärenden om vårdnad, boende eller umgänge gäller att vardera parten ska bära sin egen rättegångskostnad, 6 kap. 22 § föräldrabalken. Det finns dock några undantag från detta. Exempelvis kan en av parterna ändå bli skyldig att helt eller delvis ersätta sin motparts rättegångskostnader om denne agerat på vissa klandervärda sätt. Det kan röra sig som att personen har inlett en helt onödig rättegång, att personen har kommit med helt ogrundade påståenden eller om det annars finns särskilda skäl, 6 kap. 22 § föräldrabalken som hänvisar till 18 kap. 3 och 6 §§ rättegångsbalken.

Sammanfattningsvis står alltså varje part för sina egna rättegångskostnader i en vårdnadstvist om inte något av de ovan nämnda undantagen är tillämpliga.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare