FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/03/2019

Rätt till slutlön som timanställd

Hejsan. Har jobbar som timanställd i knappt 2 år men har nu fått en fast tjänst på ett annat ställe, min fråga är om man är berättigad en slutlön om man varit timanställd?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att säga grattis till din fasta tjänst!

Jag kommer först förklara vad en timanställning är för något, för att sedan gå in på när man har rätt till slutlön.

Att vara timanställd

En timanställning är i sig ingen anställningsform, utan betyder att arbetstagaren får betalt per timme hen arbetar. Grundanställningen är antingen en tillsvidareanställning eller en tidsbegränsad anställning, där sedan arbetstagaren går in och arbetar på timme.

Timanställning och slutlön

Slutlönen består i allt arbetstagaren har sparat hos arbetsgivaren, arbetad tid, semester som inte har tagits ut, komp- och flextid, tillägg, och så vidare. Detta har arbetstagaren rätt till vid avslutad anställning.

Som jag tidigare skrev arbetar man som timanställd per timme och får betalt för de timmar man arbetar. Detta innebär att om man inte har arbetat något och inte har något annat inarbetat, så finns det inget att ta ut.

Slutkommentarer

Som timanställd har man rätt till slutlönen. Däremot förutsätter detta att man faktiskt har någon slutlön att ta ut.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare