Rätt till skadestånd?

hur kräver man en skadestånd för kränkning av den personliga integriteten.

Eniro har publicerat en kränkande bild på mig (utan min godkännande) på Stockholms gatuvy Stockholm!!

Jag har ringt och bad dem att ta bort bilden från nätet, men bilden finns kvar.

Jag upplever bilden som kränkande och vill stämma Eniro och begära skadestånd.

Jag har en hemförsäkring där advokat kostnader ingår.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att du ska kunna få ut skadestånd för den kränkning du har fått utstå pga. den publicerade bilden måste du precis som du säger stämma Eniro och så får rätten avgöra om du har rätt till skadestånd eller inte. Då skickar du in en stämningsansökan till tingsrätten där du bor.

I ditt fall rör det sig i så fall om kränkning, 2:3 skadeståndslagen. För att det ska vara fråga om kränkning krävs att någon kränker annan genom en brottslig handling.

Vi har jurister som jobbar dagligen med att upprätta bl a stämningsansökningar. Vill du ha hjälp med att upprätta din kan du maila mig dina kontaktuppgifter så ska jag förmedla de vidare till en av våra jurister.

Min mail är: anna.pieschl@lawline.se

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar. Har du fler frågor är det bara att återkomma till oss så ska vi hjälpa dig vidare.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare