Rätt till packningshjälp vid flytt till ersättningslägenhet p.g.a. renovering

jag bor i en hyreslägenhet där stammarna ska renoveras och är tvungen att flytta under tiden.

Hyresvärden har ordnat en ersättningslägenhet och står för flytten fram och tillbaka.

Däremot vägrar han att ge packningshjälp vilket jag behöver.

Min fråga är vad säger lagen är han skyldig att ge mig packningshjälp eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen bestämmelse som säger att en hyresvärd är skyldig att erbjuda ersättningslägenhet under tider lägenheten renoveras. Du kan dock få rätt till hyresnedsättning samt ytterligare ersättning för kostnader kopplade till ditt boende som du inte kunnat utnyttja. Detta regleras i 12 kap 16 § Jordabalken. Det är även möjligt att avtala om att mer eller mindre kompensation ska lämnas vid renovering.

Min uppfattning är att om ni inte avtalat om hur en ersättning för dessa merkostnader skall se ut kan det bli svårt att få kompensation för packningen, särskilt om du har blivit kompenserad med en ersättningslägenhet under tiden. Jag skulle rekommendera dig att prata med hyresvärden igen och förklara att du behöver hjälp med flytten.

Hoppas att du fått svar på din fråga och att det löser sig!

Lawline RådgivareRådgivare