Rätt till lön vid nekat omplaceringserbjudande?

Hej,

Jag har enligt anställningsavtal har rätt till 6 månaders uppsägningstid efter 10 arbetade år inom en koncern men sägs nu upp på grund av arbetsbrist (skolan i detta fall läggs ned). Skolan erbjuder nu mig ett jobb på en annan skola inom koncernen men denna ligger långt bort från där jag bor och är ingen plats jag vill vara på då jag hört dåliga saker om den. Kan jag neka omplaceringen och fortfarande ha rätt till 6 månaders uppsägningstid? I avtalet står det ingenting om detta utan jag undrar om jag enligt lag kan neka omplaceringen och fortfarande ha rätt till ersättning i 6 månader. Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som anställd omfattas du av lagen om anställningsskydd (LAS).

Allmänt om arbetsgivarens omplaceringsskyldighet
För att din arbetsgivare ska kunna säga upp dig krävs det att det finns saklig grund (7 § LAS). Saklig grund kan vara personliga skäl eller verksamhetsrelaterade skäl såsom arbetsbrist. Eftersom det framgår att din arbetsgivare planerar att lägga ned din arbetsplats rör det sig precis som du skriver om arbetsbrist.

Om arbetsgivaren har möjlighet att omplacera dig krävs det att du får ett sådant erbjudande innan en eventuell uppsägning kan komma i fråga (7 § 2 st. LAS). Omplaceringserbjudandet ska vara skäligt. I det ligger att arbetsgivaren inte kan erbjuda dig en omplacering som innebär till exempel en väsentlig skillnad i lön eller ett mycket stort pendlingsavstånd. Om det finns flera lediga tjänster ska arbetsgivaren erbjuda dig den tjänst som är mest lik den tjänst som du har idag. Om det erbjudande som du har fått är den enda tjänsten som finns tillgänglig, eller om det är den tjänst som är mest lik din nuvarande, är det däremot troligt att det erbjudande som du har fått är skäligt.

Uppsägning
Om du i ett sådant läge tackar nej till arbetsgivarens omplaceringserbjudande finns det saklig grund för uppsägning (7 § LAS). Vid en uppsägning har arbetsgivaren skyldighet att iaktta uppsägningstiden enligt 11 § LAS, såvida något annat inte framgår av ett eventuellt kollektivavtal (2 § st. 4 LAS). Under din uppsägningstid har du rätt till lön och andra förmåner precis som vanligt (12 § LAS).

Sammanfattning
Du har rätt att neka arbetsgivarens omplaceringserbjudande. Om erbjudandet är skäligt har arbetsgivaren i sådana fall rätt att säga upp dig. Arbetsgivaren är då skyldig att iaktta din uppsägningstid som är 6 månader enligt 11 § LAS, om inget annat framgår av ett eventuellt kollektivavtal.

Under din uppsägningstid har arbetsgivaren en skyldighet att betala ut lön och erbjuda dig samma förmåner som under din anställning. Svaret på din fråga blir alltså att du har rätt att tacka nej till omplaceringserbjudandet och få lön precis som vanligt under din uppsägningstid.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar är det bara att du kontaktar oss på nytt!

Vänligen,

Marika HåkanssonRådgivare