Rätt till lön för schemalagda dagar vid uppsägning?

Hej,

Jag är timanställd på ett vaccinationscenter och efter en konflikt med min chef blev jag ombedd att gå hem för dagen samt senare ett meddelande om att jag inte skulle komma tillbaka. Nu säger min chef att jag inte ska få betalt för dem timmar jag var schemalagd (men som jag inte fick jobba). Jag vet att jag har rätt till den lönen men behöver hjälp med vad för lagar/reglar/kollektivavtal jag ska referera till. Kan ni hjälpa mig?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån informationen du gett så antar jag att du är anställd på viss tid som timvikarie. Du omfattas därför av lagen om anställningsskydd (LAS). Det låter som att din chef har sagt upp dig eller till och med avskedat dig.

Uppsägning

För att en uppsägning ska vara giltig krävs att din chef haft saklig grund, din chef måste alltså ha haft godtagbara skäl till att säga upp dig. En konflikt mellan er kan knappast vara sådan saklig grund. (7 § LAS) Uppsägningen ska också göras skriftligt. (8 § LAS)

Även om denna uppsägning skulle vara giltig, för att chefen har haft saklig grund, så har du rätt till din uppsägningstid. Uppsägningstiden är olika enligt LAS beroende på hur länge du har jobbat.(11 § LAS) Men har du kollektivavtal bör uppsägningstiden för dig även framgå där. Är du inte med i kollektivavtal kan du utgå ifrån LAS som stöd.

Under uppsägningstiden har du rätt till lön och andra förmåner. Som du säger har du därmed rätt till lön för de schemalagda dagarna som hamnar inom din uppsägningstid. Detta har du rätt till även om du inte får något arbete under arbetstiden. (12 § LAS)

Skadestånd

Om din chef inte beaktar din uppsägningstid har du rätt till skadestånd, utöver den lön du har rätt till. (39 § LAS)

Avskedande

För att chefen ska kunna avskeda dig så krävs det att du har grovt åsidosatt dina arbetsuppgifter. Detta är därmed mycket allvarligare än bara saklig grund. Om man blir avskedad har man ingen uppsägningstid eller rätt till lön. Men din chef har absolut ingen rätt att avskeda dig pga av konflikt mellan er.

Är du med i en fackförening?

Om du har kollektivavtal kan du alltid vända dig till fackföreningen och få hjälp i din sak.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare