FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/08/2021

Rätt till lön

Hej,

Jag signerade avtal om provanställning för ca 1 vecka sedan, och denna anställning var skriven som start om 10 dagar.

Dessvärre idag fick jag besked om att provanställning avslutas.

Iom att jag avslutat andra rekryteringsprocesser under denna tid har detta potentiellt katastrofala följder för mig.

Min arbetsgivare vill ge mig lön endast för ett fåtal dagar- jag anser mig dock ha rätt till lön för iaf 14 dagars anställning.

Hur fungerar detta enligt lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Redan nu kan det nämnas att i Sverige har vi inte någon lag som uttryckligen tar sikte på frågor om lönens storlek och rätten till den. Man får helt enkelt utgå från vad som stadgas i ett kollektivavtal som ifrågavarande arbetsgivaren eventuellt har tecknat (jfr 27 § medbestämmandelagen). Finns det inte något kollektivavtal på arbetsplatsen så får man utgå från vad som nämns i det personliga anställningsavtalet, alltså i avtalet mellan dig som arbetstagare och arbetsgivaren.

Som antytts blir det därför svårt att bevara på din fråga just på grund av att rätten till lön och dess storlek är inte särskilt reglerad i lag. Vad som gäller i ditt fall beror helt enkelt på i första hand vad som framgår av det kollektivavtal som arbetsgivaren är eventuellt bunden till och om ett sådant inte finns blir innehållet i det personliga avtalet mellan dig och arbetsgivaren avgörande.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare