Rätt till kompensation vid utebliven leverans?

Hej!

Jag undrar vad jag har för möjligheter och rättigheter till kompensation när jag blir kontaktad av, i det här fallet Postnord för en leverans som kräver att jag ska vara hemma, men leveransen uteblir. Vilket leder till missad arbetstid för mig utan att jag har fått något för det.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med den information du ger i frågan är det svårt för mig att ta reda på om du har rätt till ersättning för utebliven leverans. Jag tolkar din fråga som att du är konsument och att du har beställt en vara som skulle leveras med Postnord. Din rätt till ersättning beror på orsaken till att varan inte levererades, det vill säga om felet beror på förseningar i transporten eller hos avsändaren.

Om det är näringsidkaren som är försenad med leveransen är det fråga om dröjsmål enligt Konsumentköplagen, se 9 §. Du har då rätt till skadestånd för den skada du lider enligt 14 § samma lag.

Men om felet beror på leveransen är det postens allmänna villkor och leveransvillkor (finns på deras hemsida) som ger svar. Där står att ersättning ges för förlorad, minskad eller skadad försändelse. För en försändelse som är utlämnad till mottagaren och som blivit minskad eller skadad under posthantering är det mottagaren som är berättigad till ersättning. Det vill säga du är berättigad för värdeminskning eller skada på varan under transport, inte ersättning för utebliven arbetsinkomst.

En reklamation som gäller en förlorad, minskad, skadad eller som i ditt fall försenad (utebliven) försändelse ska göras inom skälig tid från det att förseningen upptäckts eller borde ha upptäckts. Jag rekommenderar dig ändå att höra av dig till dem och göra en reklamation.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare