Rätt till hävande av köp

Hej! Vi åkte till en möbelaffär juli 2014 och inhandlade diverse möbler till vårat hus. Sen dess har jag ångrat mig bittert. Jag har 2 olika produkter att fråga om, börjar med våra utemöbler vi köpte för närmare 10000 kr. Där bordsytan ska se ut som träplankor gjorda i plast. Dessa har smält på diverse ställen. Trotts att jag har bordet under tak. Felanmälde detta i september 2014!!!!!! Har idag ännu inte fått nya plankor då dem hela tiden segar ut o beställer för lite osv... har sagt flera gånger att jag vill reklamera bordet då det kommer smälta i sommar igen när dem förhoppningsvis bytt brädorna nångång... men dem säger att det inte går och att det är handhavande fel.

Från början ville dem knappt byta brädorna heller då jag hade glömt ett glas kvar på bordet som kunde orsakat detta.. och idiotförklarar mig med att ta in disken efter mig om dem sträcker sig till att byta brädorna.

För några veckor sedan skicka dem ut ett reklamblad med våra ute möbler där bordet inte står under tak och dessutom pryds med diverse glaskrukor o porslin utan varningstexten att bordet smälter...

Har jag rätt att lämna tillbaka det???? Superduper tacksam gör svar då jag behöver lite kött på benen. Då man ständigt blir dåligt behandlad av våra försäljare.

Lawline svarar

Tack för din fråga,

Eftersom du är en konsument som handlat en vara hos en näringsidkare är det konsumentköplagen som är tillämplig i ditt fall, den hittar du här.

I konsumentköplagens 16 § benämns vad som är att anse som ett fel på varan. Att ett bord avsett för utomhusbruk inte klarar av normala väderförhållanden är rimligt att se som ett sådant köprättsligt fel. Kan man således konstatera att ett fel föreligger har man också i enlighet med 22 § rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning.

Enligt Allmänna reklamationsnämndens praxis har företaget två försök på sig att avhjälpa felet, det vill säga byta ut bordsytan i ditt fall, innan rätt till hävning föreligger. Jag förstår din frustration om att ett byte av bordsytan endast kanske förbättrar problemet för stunden, men man bör ha i åtanke att det finns en risk att just ditt bords ytmaterial har en felaktig sammansättning eller dylikt vilket gör att dessa smälter i solen.

Det finns dock ett undantag att om avhjälpandet inte kan ske inom skälig tid, alternativt att felet är av väsentlig betydelse för dig - då kan rätt till hävande av köpet föreligga utan att företaget ges rätt till dessa ovan benämnda två reparationstillfällen. Huruvida detta är ett aktuellt undantag för dig är svårt att avgöra då det avgörs från fall till fall, men generellt sett kan man säga att detta förhållande sällan föreligger.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare