Rätt till ersättning för mobil efter att ha blivit iputtad i pool?

Jag var på ett poolparty där jag träffade min kompis som jag inte sett på ca 1år - (vi slutade ha kontakt när vi båda flyttade ifrån göteborg) - hursom så blev jag iputtad i poolen av honom när jag hade mobilen i handen, även fast jag sa till honom att jag hade mobilen i handen och bad honom att släppa mig. Sen så "knuffade" han i mig (han hoppade i med mig) och nu är min mobil död. Har han begått något brott? jag vill ju ha ersättning för min mobil..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Han är skyldig att ersätta dig.

Vad säger lagen?

Varje person är skyldig att ersätta skada som han själv orsakat (2 kap 1 § skadeståndslagen). En trasig mobil räknas som sakskada och ersätts enligt denna paragraf. Det krävs att personen handlat vårdslöst och att det fanns ett förutsebart orsakssamband mellan hans handling och skadan som uppstod. Man är vårdslös om man har insikt i risken med sitt handlande men ändå handlar. Det har ingen betydelse om man är berusad och inte förstår vad man gör, i dessa fall bedöms situationen utifrån vad en nykter person hade insett.

Vad kan du göra?

Skriv till honom och säg att du vill ha ersättning. Du har rätt till ersättning för hela beloppet men om du har en försäkring som täcker skadan så kan du kräva honom på självrisken endast. Han har rätt att reparera eller ersätta mobilen med sin egen försäkring om han har någon som täcker detta. Om han vägrar, så kan du anmäla honom till tingsrätten med hjälp av en stämningsansökan. Om det kommer till detta så kan det vara en god idé att söka hjälp av vår juristbyrå. Mer info om detta hittar du här. Alla juristkostnader täcks vanligtvis av den förlorande parten.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare