Rätt till återbetalning för parkeringsbiljett

Hej,

Jag har råkat ut för samma grej som en tidigare frågeställare och angett fel Reg.nr på bilen vid SMS parkering (missat en siffra) och fick bita ihop och betala kontrollavgiften. Men sedan överklagade jag angående P-avgiften på 21 kr som Q-park skriver till mig är en ogiltig inbetalning då jag skrivit fel Reg.nr på bilen. Jag har alltså gjort en felaktig inbetalning till Q-park på 21 kr, borde inte företaget vara återbetalningsskyldiga på dessa 21 kr? Har dom verkligen rätt till både P-avgift (21kr) och kontrollavgift (400kr)?

Om jag gör en felaktig inbetalning har mottagaren verkligen rätt till att behålla pengarna, oavsett summans storlek, som i detta fall är väldigt liten men principen är desto större.

Enligt Q-park så har dom naturligtvis rätt till detta och lägger allt ansvar på mig, se deras svar nedan.

"Någon återbetalning av parkeringsavgiften kommer inte att göras då du själv godkänt betalningen för det fordon som angivits av dig."

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget regelverk i lagen i vilket vi kan hitta svaret på din fråga, utan jag kommer nedan att förklara utifrån allmänna principer inom avtalsrätten vad det är som gäller.

Avtal mellan dig och parkeringsbolaget

Genom att parkera din bil på de utsatta parkeringsplatserna, och genom att betala för en parkeringsbiljett i appen och få denna biljett utfärdad, har du ingått ett avtal med parkeringsbolaget. Enligt avtalet mellan er får du alltså ställa din bil under utsatt tid på utsatt parkeringsplats mot att du betalar 21 kr, vilket du har gjort.

Det som vidare har hänt är att du har missat att fylla i registreringsnummer på bilen korrekt. Genom att använda appen godkänner du de villkor som parkeringsbolaget uppställer, och ett av villkoren är att du ska fylla i korrekt registreringsnummer för att parkeringsbiljetten ska betraktas som giltig för just din bil. Detta har alltså resulterat i att när parkeringsvakten kontrollerat din bils registreringsnummer, finns det ingen synlig biljett, eftersom ingen biljett för din bils faktiska och korrekta registreringsnummer finns.

Är din inbetalning på 21 kr att betrakta som felaktig?

Svaret på denna fråga är nej, din betalning är inte att betrakta som en felaktig sådan. Du har gjort inbetalningen med viljan att ingå ett avtal (köpa parkeringsbiljett) med parkeringsbolaget, vilket du teoretiskt sett har gjort. Problemet är bara att du har ingått avtalet för det felaktiga registreringsnumret, och inte för din bils faktiska reg. nr.

För att förtydliga det jag skrivit ovan, tänkte jag ge exempel på en annan situation som hade kunnat uppstå. Säg att du ska boka flyg- eller tågbiljett, men råkar boka biljetten till fel destination. Du har inte rätt att få pengarna tillbaka bara för att du bokade fel, eftersom biljetten i sig är giltig (bortsett nu från eventuella möjligheter till avbokning). Det är bara dig specifikt som biljetten är "fel" för, eftersom du bokade fel destination. På samma sätt är din parkeringsbiljett giltig, eftersom parkeringsbolag inte ansvarar för att du har fyllt i rätt reg. nr på samma sätt som flyg- eller tågbolag inte har ansvar för att man som resenär fyller i rätta destinationer.

Jag förstår givetvis din fundering kring om mottagare har rätt till en felaktig inbetalning. Det finns en juridisk regel, condictio indebiti, som innebär att man har rätt att få tillbaka en betalning som gjorts till fel person. Skulle du sitta och betala räkningar/fakturor och av misstag föra över till fel kontonummer, har du rätt att få pengarna tillbaka. Ditt fall med parkeringsbiljetten är däremot som jag nämnde inte att betrakta som en felaktig inbetalning, utan som ett ingånget och giltigt avtal om parkeringsbiljett.

Sammanfattning

Att du har angett fel registreringsnummer i din app, betyder inte att biljetten i sig är ogiltig. Det betyder heller inte att din inbetalning är att betrakta som felaktig. Resultatet av detta är enbart att parkeringsbiljetten inte är giltig för just din bil.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare