FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/01/2017

Rätt till arv efter efterarvsrätt

Hej,

Min farmor och farfar genomförde en skilsmässa då min pappa (deras enda gemensamma barn) var väldigt ung och farmor fick vårdnaden av pappa. Farfar gifte sedan om sig och fick tre barn med sin nya fru. Den nya frun gick bort för några år sedan. Hur fördelas arvet efter farfar? Ärver min pappa en fjärdedel av sin fars kvarlåtenskap eller minskas denna del pga att farfar antagligen ärvde sin nya fru? Har i så fall pappas halvsyskon rätt till större arvslotter eftersom en del av farfars kvarlåtenskap består av arvet efter hans nya fru? Både pappa och hans tre halvsyskon är i livet.

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om inget testamente har upprättats sker fördelning av arvet i enlighet med den legala arvsordningen i ärvdabalken (ÄB). Lagen finner du här.
Eftersom att din farfar och hans nya fru var gifta när den nya frun gick bort ärvde din farfar kvarlåtenskapen efter henne med fri förfoganderätt enligt 3 kap. 1 § ÄB. Deras gemensamma barn har då en eferarvsrätt till den kvotdel av din farfars kvarlåtenskap som representerar det han ärvt av sin fru. Detta innebär att vid din farfars bortgång har han och hans nya frus gemensamma barn rätt till efterarv innan din farfars kvarlåtenskap fördelas mellan din far och hans halvsyskon enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Med andra ord innebär det att din fars halvsyskon i princip har rätt till ett större arv, eftersom de först har rätt att få ut efterarvet efter deras bortgångna mor från din farfar. Däremot har din far och hans halvsyskon rätt till lika stora arvslotter av din farfars kvarlåtenskap efter att halvsyskonen fått ut sitt efterarv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare