Rätt att testamentera egendom och kvarlåtenskap till vänner?

Ingrid har gått bort, hon var gift med bortgångne Bengt, som var pappas bror. En syster till Bengt finns i livet sedan är det 5 kusiner bl.a. jag. De hade inga barn. Jag har fått ett brev där jag står som arvinge efter Bengt och där man skriver att Ingrid testamenterat all egendom och kvarlåtenskap till Ett gift par som varit hennes vänner. Man uppmanar mig att skriva under att jag godkänner detta. Har jag någon chans att påverka detta till min fördel? Eller ska jag bara skriva på för det finns inget att göra? Förhandlingen skall ske den 12 September.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att testatorn fritt kan förordna om sin kvarlåtenskap. Denna rätt begränsas dock om testatorn har bröstarvingar eller om testatorn vid sin död var gift, något som inte var fallet i denna situation. Någon motsvarande rättighet för syskon eller som i ditt fall, din ställning som kusin, finns inte. Testatorn har därmed rätt att fritt förfoga över sin egendom. Vid tolkning av testamente är det först och främst testatorns vilja som ska gälla, ÄB 11:1 https://lagen.nu/1958:637

Ett testamente ska dock följa strikta formkrav för att testamentet ska vara giltigt, ÄB 10:1 https://lagen.nu/1958:637. Testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen. Vittnena ska bevittna när testator skriver under handlingen och ska därefter bestyrka den med sina egna namnteckningar. Vidare måste vittnena känna till att det är ett testamente som de bevittnar, men de behöver inte känna till handlingens innehåll. Vittnena måste vara över 15 år och närvara samtidigt. De får inte heller vara nära släkt med testatorn eller vara omnämnda i testamentet.

För att sammanfatta mitt svar så kan testatorn i detta fall fritt testamentera bort allt egendom och kvarlåtenskap till vem hon vill eftersom hon varken har bröstarvingar eller var gift vid sin död. Det finns därför ingen chans att påverka detta till din fördel.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor, om något skulle vara oklart så är du självklart välkommen att återkomma till mig så ger vi dig ett prisförslag för vidare arbete eller förmedling av en juristkontakt inom familjerätt.

Ellinor SvenssonRådgivare