Rätt att säga upp lån till omedelbar betalning?

Hej! Jag har ett aktiebolag som har lånat 250 000 kr av en privatperson med 3 % ränta som betalas. Har privatperson rätt att säga upp lånet till omedelbar betalning? Ingen amorteringsplan är avtalad med privatpersonen men är villig att göra en sådan.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ni inte avtalat om någon betalningsplan eller annars kommit överens om när lånet ska betalas av ska det betalas när långivaren (borgenären) vill. Detta framgår av 5 § skuldebrevslagen. Om ni nu kommer överens om en avbetalningsplan så gäller den istället för det ovan sagda, detta gäller oavsett om avbetalningsplanen upprättats i efterhand.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare