FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/09/2020

Rätt att kvarstå i anställning

Min arbetsgivare säger att LAS vad gäller rätten att arbeta till 68 inte gäller än för det inte är indkrivet i kollektivavtalet än.

Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till lagen om anställningsskydd (LAS).

Rätt att kvarstå i anställningen

En arbetstagare har rätt att kvarstå i anställningen till utgången av den månad då han eller hon fyller 68 år (32a § LAS). Eftersom detta står i lagen om anställningsskydd gäller det alla som är anställda i Sverige i allmän eller enskild tjänst (1 § LAS).

Lagen om anställningsskydd är en semidispositiv lag vilket innebär att avsteg kan göras från lagen genom kollektivavtal. Det finns ett antal uppräknade paragrafer från vilka undantag kan göras i kollektivavtal (2 § LAS). Paragrafen som ger arbetstagare rätt att kvarstå i anställning tills denne fyller 68 år är inte med i uppräkningen. Detta innebär att denna rätt gäller oavsett vad som står i ett avtal, och även om det inte står något om det i kollektivavtalet alls.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare