Rätt att häva köp vid försening av leverans

Jag har just bokat en resa för att bestiga Kilimanjaro. Jag gick senare under dagen till stadens lokala friluftsbutik för att köpa den utrustning som jag kommer behöva under resan. Dock hade butiken för tillfället inte all utrustning som jag behöver i lager, men beställde dem åt mig mot förskottsbetalning. Men butiken hinner tyvärr inte få hem varorna i tid innan det är dags för mig att resa iväg, så jag tvingades i sista minuten skaffa utrustning på annat håll. Av den anledningen gick jag tillbaka till friluftsbutiken igen för att avbeställa mina varor. Då sa säljaren till mig att det inte gick och något i stil med att "avtal ska hållas" och att "du har redan betalat för grejerna, de kommer in nästa vecka".

Nu till den stora frågan, måste jag betala för utrustningen som jag längre inte behöver?

/Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagen och dess tvingande verkan

När en privatperson (konsument) ingår ett köp med ett företag (näringsidkare) blir konsumentköplagen tillämplig, se 1 § konsumentköplagen (KköpL). Konsumentköplagen är en tvingande skyddslagstiftning till konsumentens förmån. Detta innebär att det aldrig är möjligt att avtala om villkor som är till nackdel för konsumenten, se 3 § KköpL. Om ett avtal ger konsumenten sämre ställning än vad som följer av lagen är avtalet ogiltigt.

Rätt att häva köp på grund av försening

Dröjsmål föreligger när varan inte avlämnats eller om varan inte är tillgänglig för avhämtning i avtalad tid, detta gäller dock inte om förseningen beror på köparen se 9 § KköpL.

Vid dröjsmål har du som köpare möjlighet att hålla inne betalning (inte aktuellt i ditt fall då betalning redan skett), kräva att säljaren fullgör köpet eller häva köpet, se 10 § KköpL.

Rätten att häva köpet och då undgå att behöva betala för varan föreligger om dröjsmålet är av väsentlig betydelse eller om du före köpet meddelat säljare att leverans en viss dag är avgörande för köpet, se 13 § KköpL. Som du beskriver situationen i frågan är säljarens dröjsmål av stor betydelse då varorna inte kommer hinna anlända innan du måste åka. Du som köpare har därmed rätt att häva köpet.

Sammanfattningsvis

Vid dröjsmål av väsentlig betydelse för dig som köpare har du rätt att häva köpet. Mitt råd till dig är därför att återigen kontakta affären och påtala dina rättigheter enligt konsumentköplagen. Viktigt att komma ihåg är att detta är en tvingande lag, affären kan därför aldrig hävda att ni har kommit överens om någon annat och att konsumentköplagen därför inte gäller.

Lycka till, om du har fler frågor är det bara att höra av dig.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare