FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/10/2018

Rätt att häva köp vid felaktig information i annonsen?

Köpt en ponny som enligt säljaren var 146 cm i mankhöjd. Står i annonsen och hon har också tävlat den på lokal tävling vilket innebär att den måste ha ett mätintyg. Det visar sig efter köpet att den inte har detta och att den vid godkänd mätning på klinik endast är 142 hög- en liten d-ponny och ut värdes synpunkt sjunker ju då detta. Jag är vuxen ryttare och var ute efter en större d-ponny att dela med mina döttrar och detta var säljaren medveten om. Då jag skrev och frågade henne efter köpet sa hon att hon själv mätt denni stallgången. Finns möjlighet att häva köpet?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Baserat på informationen som du har uppgett i din fråga utgår jag från att du som privatperson har köpt en vara, en ponny, av en annan privatperson, som avviker från vad du förutsatte vid köpet. Denna typ av problem kallas inom juridiken för fel i vara och regleras i köplagen (KöpL) om inget annat avtalats då lagen är dispositiv vilket innebär att ett avtal går framför köplagen om problemet regleras i avtalet (3 § KöpL). Den juridiska frågan att utreda är möjligheten för dig att häva köpet.

Fel i vara

Ponnyn är att anses som felaktig om den inte stämmer överens med sådana uppgifter som säljaren har lämnat i samband med köpet (18 § 1 stycket KöpL).

Köparens undersökningsplikt

Ponnyn är att anses som felaktig då mankhöjden som angavs i annonsen inte stämmer. Dock har du som köpare en undersökningsplikt (20 § 1 stycket KöpL). Undersökningsplikten innebär att du som köpare inte kan åberopa fel som skulle upptäckts vid en undersökning. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat i strid mot tro och heder (20 § 2 stycket KöpL).

Vad innebär detta för dig?

Vem som är ansvarig för att höjden på ponnyn avviker från det som har avtalats är en avvägning mellan säljarens upplysningsplikt och din undersökningsplikt som köpare. Detta är en bedömning som jag inte kan göra baserat på informationen som du har uppgett i frågan. Om säljaren kan hållas ansvarig har du rätt till hävning av köpet samt rätt till skadestånd (30 § KöpL). Jag råder dig att ta kontakt med säljaren igen med argumentet att hon lämnat uppgifter om ponnyn i annonsen som inte stämmer. Ett annat alternativ är att kontakta Lawlines egna juristbyrå som kan hjälpa dig vidare.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkomna att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare