Rätt att häva köp vid avtalsbrott

Hejsan

Jag har beställt utemöbler betalat med tyvärr.

Leveransen ändrades helt plötsligt från mitten på maj till mitten på juli.

Vi mailar att vi vill häva köpet och få pengarna tillbaka.

Får bara en ny leveranstid sedan inget mer helt tyst går inte ringa till dom heller dom svarar inte.

hur går vi tillväga tycker detta är bedrägeri ju

mvh

Mats

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar utgå från att du köpt dem på en svensk hemsida av ett företag. Är det så att du handlat från en utländsk hemsida gäller andra regler (då rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga).

Bedrägeri

Jag har svårt att se att företaget drar ut på leveransen som tillräckligt för att nå upp till rekvisiten (kraven) för att vara bedrägeri i brottsbalkens mening. Men det innebär inte att företaget får dra ut på leveransen. Detta reglers i distansavtalslagen och konsumentköplagen.

Rätt att häva köpet

Du har en ångerrätt enligt distansavtalslagen som börjar löpa 14 dagar efter att du fått utemöblerna om du köpt dem på nätet. Det innebär att du har en rätt att ångra dig just nu. Du ska bara behöva meddela företaget att du inte vill ha möblerna. Du hittar information om detta i 10 § distansavtalslagen och 12 § distansavtalslagen. Detta gäller förutsatt att inte möblerna var specialtillverkade för just dig (11 § distansavtalslagen).

Om det är så att möblerna var specialtillverkade kan det finnas en möjlighet att häva köpet i konsumentköplagen (KKL). Säljaren är i dröjsmål, d.v.s. de har inte levererat varan inom den tid ni har kommit överens om (9 § KKL). Du har rätt att häva köpet om det var viktigt för dig att de kom i tid (det som jurister kallar "av väsentlig betydelse"). Jag tycker du kan argumentera att det är av väsentlig betydelse eftersom de både blir väldigt försenade (hela 2 månader) och att jag antar att du villa ha dem för att du skulle kunna sitta ute i dem under sommaren. Om du inte får möblerna förrän juli missar du halva säsongen som du tänkt använda möblerna (13 § KKL).

Det finns en möjlighet till skadestånd om du till exempel skulle behöva hyra utemöbler under maj, juni och juli men då får du bara det som är skäligt, d.v.s. du får motsvarande summa som det kostade att hyra likvärdiga möbler under tiden. Men i värsta fall behöver du då stämma säljaren i tingsrätt och det är både en dyr och krånglig process, chanserna att du får ut mer pengar än processen kostar blir små om det inte är väldigt dyra möbler du köpt (14 § KKL).

Vad du kan göra nu

Min rekommendation är att du i första hand mailar företaget och förklarar att de inte har rätt att agera på det här sättet och att du vill häva köpet. Skulle det inte fungera kan du vända dig till ARN (allmänna reklamationsnämnden) men de har långa handläggningstider (normalt 6 månader). Det är gratis att vända sig dit.

Du kan också vända dig till konsumentverket eller konsumentrådgivningen i din kommun. Du hittar mer lättläst information från konsumentverket här. Det är också gratis.

Jag hoppas detta var till hjälp pch önskar dig lycka till!

Ebba PlantingRådgivare