Rätt att häva köp

Hej,

Jag köpte en säng för ca två år sen. Under den här perioden har jag reklamerat sängen två gånger på grund av defekt på både mellanmadrass och bäddmadrass. Jag har alltså fått en ny säng två gånger, men med samma problem. Jag anser att det inte är acceptabelt att byta säng tre gånger på 2 år på grund av dessa problem. Jag ska nu reklamera sängen igen och denna gång vill jag häva köpet då jag anser att det är ett återkommande problem och att det inte löser sig med att skicka en ny säng.

Jag undrar nu, vad har jag för rättigheter att häva köpet? Är det en tolkningsfråga? Kan de fortsätta skicka en ny säng eller är det solklart att det går att häva köpet efter att man försökt åtgärda problemet tre gånger?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka möjligheter du har att häva ditt köp. I frågan framgår inte om du köpt sängen i egenskap av privatperson, men jag utgår från det. Vidare framgår inte om du köpt sängen av en näringsidkare (exempelvis i butik) men även detta utgår jag ifrån. Således blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, enligt 1 § KköpL.

Vad säger lagen?

Konsumentköplagen är tvingande till konsumenternas fördel, se 3 § KköpL. Detta innebär att de rättigheter som lagen ger köparen inte kan inskränkas. För att du ska kunna kräva säljaren av sängen på någonting måste det ha funnits fel i varan (sängen) vid avlämnandet, enligt 20 § KköpL. Ett fel som visar sig inom sex månader anses ha förelegat vid avlämnandet, 20 a § KköpL. Det räcker alltså här med att köparen (dvs. du) visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet.

Vad som är fel i vara finns fastslaget i 16–19 §§ KköpL. I ditt fall skulle 16 § 3 st. 3 p. KköpL vara aktuell då sängen avviker från vad du i egenskap av köpare med fog kunnat förutsätta. I 23 § 3 st. KköpL finns en reklamationsrätt. Detta innebär att du som konsument har rätt att reklamera en vara inom tre år från köpet. Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument har rätt att lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara som redan var defekt vid köpet. Förutsatt att sängen var defekt vid köpet kan således du reklamera den i tre år från köpet. Observera att fel och brister som uppkommer efter köpet inte täcks av reklamationsrätten.

För att kunna åberopa reklamationsrätten måste du dock reklamera inom skälig tid från det att du märkte felet. Två månader från upptäckten anses alltid vara inom skälig tid, se 23 § KköpL.

Vid fel i vara har köparen rätt att i första hand kräva avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag, se 22 § KköpL. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om denne fått en felfri vara från början. Med stöd av 29 § KköpL får dock en köpare häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. Du kan därmed försöka häva köpet av sängen med hjälp av denna bestämmelse. För att detta ska vara möjligt krävs dock att du påvisar att felet är av väsentlig betydelse för dig. Som du skriver i ditt svar är detta en tolkningsfråga. Här får en helhetsbedömning göras. Med väsentlig betydelse menas att varan inte kan användas på det sätt som den är åsyftad att göra. Vägledande för bedömningen är om konsumenten (dvs. du) överhuvudtaget skulle ha köpt varan (sängen) om du visste om felet vid köptillfället.

Vad gäller i ditt fall?

Slutsatsen som kan dras är att du kan häva köpet om du kan visa på att felet är av väsentlig betydelse, enligt 29 § KköpL. I ditt fall framgår inte vad det är för typ av defekt på sängen. Skulle det påverka möjligheten att faktiskt sova i sängen så kan man anse att det är ett väsentligt fel. Då har du rätt att häva köpet. Hävning innebär att du då lämnar tillbaka sängen och säljaren i sin tur lämnar tillbaka pengarna.

Jag hoppas att du med detta svar har fått koll på vad som gäller i ditt fall. Om du har några fler frågor är du mer än välkommen att ta kontakt med oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Sara GöranssonRådgivare