FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/10/2019

Rätt att behålla produkt som skickats av misstag

Hej. jag undrar om ett företag skickar ut en produkt av misstag till mig får jag behålla produkten då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med hjälp av allmänna rättsprinciper samt regler som finns i handelsbalken (HB) och brottsbalken (BrB).

Är det tillåtet att behålla en vara som har skickats av misstag?

Företaget äger produkten. Äganderätten övergår inte genom företagets misstag. Detta innebär att du inte har rätt att behålla eller använda produkten. Du är däremot inte skyldig att kontakta företaget. Företaget får med andra ord hantera sitt eget misstag. Inte heller är du skyldig att ta emot en vara som skickas till dig.

Om du tar emot varan så uppstår en vårdplikt

Om du väl har tagit emot en vara så uppstår en vårdplikt för dig, 12 kap. 1 § HB. Du får därför inte på något sätt skada varan. Du är vidare skyldig att förvara varan på ett normalt sätt.

Skyldighet att utlämna varan

Om företaget kontaktar dig är du skyldig att lämna ut varan. Om du vägrar att lämna ut företagets egendom så riskerar du att göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande, 10 kap. 4 § BrB. Samma sak gäller om du förstör eller slänger bort produkten.

Sammanfattningsvis

Du har inte rätt att behålla den produkt som företaget har skickat till dig av misstag. För att undvika komplikationer är mitt råd till dig att du kontaktar företaget och förklarar situationen. Företaget får sedan betala kostnaderna för att hämta produkten hos dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare