Rätt att återfå betald parkeringsavgift vid kontrollavgift?

Jag har under helgen stått parkerad i Stavsnäs vinterhamn på en besöksparkering som ägs av APCOA Parkering Sverige AB. När jag kom tillbaka hade jag fått kontrollavgift lördag resp söndag á 500:-, för att jag stått utanför markerad parkeringszon. Jag hade också betalat en parkeringsavgift till Easy Park via deras app på 345:-.

Min fråga är om APCOA kan ta betalt för en parkeringsplats som inte finns?

Orsaken till kontrollavgiften lyder enligt följande: Parkerad utanför markerad plats.

Jag förstår och accepterar kontrollavgifterna, men tycker att jag borde få det jag betalat i parkeringsavgift tillbaka.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du löser en parkeringsbiljett, i detta fall en elektronisk sådan, får du tillåtelse att parkera ditt fordon på parkeringsplatsen som biljetten gäller för.

Kontrollavgifterna har utfärdats för att du parkerat utanför markerad plats. Biljetten är giltig på markerade parkeringsplatser på parkeringsområdet. Således var biljetten inte giltig för den plats där du stod parkerad.

Kontrollavgifterna är dessvärre inte på något sätt kopplade till den parkeringsbiljett du köpt. Du har fått den parkeringsbiljett du har avtalat om att få, och att du parkerat där parkeringsbiljetten inte gäller medför inte att avtalet om köp av parkeringsbiljett på något sätt kan hävas.

Man har tyvärr heller ingen laglig rätt att ångra köp av parkeringsbiljetter där giltighetstiden har passerat.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare