FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/01/2024

Rapporteras 0,07 promillehalt till Transportstyrelsen?

Hej blir 0.07 promille inberättet till transportstyrelsen från polis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall din promillehalt rapporteras till Transportstyrelsen som administrerar körkort.

För att dömas till rattfylleri krävas att du kör ett motordrivet fordon, såsom bil, och har minst 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften enligt 4 § (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Din promillehalt är uppmätt till 0,07. Du uppfyller därmed inte kraven för att göra dig skyldig till rattfylleri, och rapportering sker därmed inte heller till Transportstyrelsen då ingen process startas. Du behöver alltså inte oroa dig om att din promillehalt rapporteras in till Transportstyrelsen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare