Räknas upprepade ofredanden som olaga förföljelse?

Hej, brukar upprepade ofredanden vid olika tillfällen räknas som flera ofredanden eller olaga förföljelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Upprepade fall av ofredanden kan räknas som olaga förföljelse vilket är ett brott enligt 4 kap 4 b § BrB, eller som grov fridskränkning vilket är brottsligt enligt 4 kap 4 a § första stycket BrB. För att grov fridskränkning ska bli aktuellt krävs det att var och en av gärningarna utgjort ett led i en upprepad kränkning av personens integritet och att gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla. Om dessa gärningar har begåtts av en man mot en kvinna rubriceras brottet i stället som grov kvinnofridskränkning, 4 kap 4 a § andra stycket BrB.

Olaga förföljelse innebär att gärningsmannen upprepade gånger begår någon av dem gärningar som nämns i 4 kap 4 b § BrB, däribland ofredande. Dessa gärningar ska även ha utgjort ett led i en upprepad kränkning av personens integritet. Till skillnad från grov fridskränkning krävs det inte att gärningarna varit ägnade att skada personens självkänsla.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare