FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/03/2020

Räknas tillgångar som fanns innan äktenskapet som giftorättsgods?

Hej!

Undrar över följande:

Vi byggde hus INNAN vi gifte oss 2012. Lånade 2 miljoner var och min man la dessutom in 1 miljon av egna pengar. Nu ska vi skiljas och han vill köpa ut mig.

Har jag rätt till hälften av vad vinsten skulle ligga på? Han anser inte att jag ska få ta del av den miljon han själv la in.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En bodelning enligt äktenskapsbalkens alla regler kan bli ganska invecklad, det finns många små regler som påverkar vem som får vad och vad som får undantas från en bodelning men huvudregeln är att vardera maken beräknar sitt giftorättsgods enskilt från början så om vi bara hanterar värderingen av huset och vad ni lagt in för medel så blir det såhär (utan att ta med i beräkningen hur mycket av eventuella banklån som är lösta eller ska lösas!):

Din andel giftorättsgods i värdet på huset är 2/5 och hans är 3/5 enligt ÄktB 11 kap. 1 §. Sedan subtraherar man eventuella skulder parterna har enskilt enligt ÄktB 11 kap. 2 § och till sist delar man det som blir över av det totala värdet på giftorättsgodset mellan makarna enligt ÄktB 11 kap. 3 §.

Det innebär alltså att din makes extra miljon kommer att räknas till hans giftorättsgods och kunna användas till avräkning på hans skulder innan ni lägger ihop det överskott som ni båda har till det ni ska dela lika. Oavsett så kommer miljonen att räknas med i bodelningen om den inte innefattas av några av de undantag som listas i ÄktB 7 kap. 2 §. Om så skulle vara fallet ändras förutsättningarna.

Det här är anledningen till varför bodelningar kan bli hur invecklade som helst eftersom det påverkar hur mycket den ena parten ska betala till den andra i slutändan. Men under förutsättning att ni är helt överens om allt annat och inget annat påverkar så använder ni den mallen: ditt giftorättsgods (2/5) + hans giftorättsgods (3/5) (- skulder) = det ni ska dela lika och som han ska lösa ut dig för. Värdet på huset är också det marknadsvärde som gäller för huset idag. Att ni byggde huset innan ni gifte er har ingen betydelse. Det är giftorättsgods likväl.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare