Räknas semester in i uppsägningstiden?

Hej,

Min chef menar på att semester inte räknas som uppsägningstid. Jag hade knappt 3 veckors arbete plus 4 veckor semester efter det när jag sa upp mig och sista semesterdagen satte jag som slutdatum. Chefen säger nu att jag behöver jobba en vecka till för att semester inte är godkänt som uppsägningstid.

Jag har inte kollektivavtal och på mitt avtal står det 'en uppsägningstid på minst 1 månad'. Men inte mer preciserat än så.

Har min chef rätt i sin ståndpunkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Semester som är godkänd i förväg och tas ut under uppsägningstiden räknas in i uppsägningstiden. Eftersom det inte finns något kollektivavtal som anger annat gäller uppsägningstid på en månad som ryms inom dina fyra semesterveckor. Din chef har alltså inte rätt i sin ståndpunkt.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare