Räknas provanställning in i anställningstiden?

Hej

Jag undrar hur det går till om det skulle bli varsel i ett företag, om en som har fått provanställning innan mig sen så får han tillsvidareanställning efter 6 månader , men jag fick tillsvidareanställning direkt när jag började 2 månader efter hans provanställningen. Vem är det som rycker först

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den med kortast anställningstid sägs upp först

Jag antar att din fråga handlar om uppsägning på grund av arbetsbrist. Reglerna om turordning i sådana fall finns i 22 § Lagen om anställningsskydd (förkortat LAS). Huvudregeln enligt denna bestämmelse är vad som brukar kallas "sist in först ut", dvs. att den personen med kortast anställningstid ska sägas upp först. I anställningstiden så bör den tid som arbetstagaren varit provanställd också räknas in. Detta innebär i ditt fall att du har en kortare anställningstid än din kollega som var provanställd och att det antagligen blir så att du sägs upp före honom.

Turordningen kan dock påverkas av kollektivavtal och/eller undantag

Observera att turordningslistorna också kan bestämmas genom kollektivavtal (jfr. 2 § tredje stycket LAS). Beroende på hur stor arbetsplatsen är (om det är mer eller mindre än tio anställda) så kan arbetsgivaren också ha möjlighet att ta undan arbetstagare (se 22 § andra stycket LAS). Ytterligare en omständighet som kan påverka utfallet är om det finns möjlighet till omplacering och om du i sådana fall har tillräckliga kvalifikationer för de nya uppgifterna (se 22 § fjärde stycket LAS). Det spelar såklart också roll om ni är på samma eller olika turordningslistor (se 22 § tredje stycket LAS).

Det finns alltså flera möjligheter till undantag från huvudregeln om "sist in först ut". Jag kan därför inte ge dig ett exakt svar på vem som kommer sägas upp först. Som ovan nämnt så är huvudregeln dock att den som har kortast anställningstid sägs upp först.

Hoppas att mitt svar var till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare