FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2019

Räknas möbler man köpt innan samboförhållandet som gemensamt bohag?

Har en fråga om inredning som skaffats för att använda gemensamt. Min mor som köpt en bostadsrätt 1992 blev sambo med en man för sex år sedan. Han flyttade in i ett befintligt hem och hade med sig en lampa, stol och ett vardagsrumsbord. Min mor har nu gått bort. Har läst mig till att saker som köpts till hemmet för gemensam användning ska ingå i en bodelning.Min fråga är vad som menas med det? Tex om en dubbelsäng köps för att byta ut den som redan fanns eller ett nytt köksbord istället för den hon redan hade. Ska det ingå i en ev bodelning eller gäller det inköp av sånt som hon inte innan. Dvs inte bara utbytta möbler.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att din mor hade en möblerad bostadsrätt som din mors sambo sedan flyttade in i. Du undrar nu vad som egentligen menas gemensamt bohag och om det endast är sådana möbler de köpte tillsammans som räknas dit eller om även din mors möbler hon köpt sedan tidigare ska räknas som gemensamt bohag.

Egendom som är förvärvat för gemensamt bruk är samboegendom

I sambolagens 3 § (här) står det att all gemensamt bohag som är anskaffat för gemensamt bruk räknas som samboegendom och ska på så vis ingå i en eventuell bodelning. Enligt 6 § sambolagen (här) avses med sambors gemensamma bohag alla möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Är egendomen inte förvärvad för gemensamt bruk ska den alltså inte ingå i bodelningen som gemensamt bohag. De möbler som din mor haft i sitt boende sedan innan samboförhållandet tolkar jag därför som hennes egna egendom och inte som samboegendom. Däremot stämmer det att de möbler som köptes under tiden för samboförhållandet för att ersätta de tidigare möblerna ska räknas som gemensamt bohag enligt 6 § sambolagen (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare