Räknas det som ofredande att pussa och krama ett barn utan dennes samtycke?

Hej! Min kollega har pussat och kramat barnet 9 år utan samtycke. Är det ofredande och kränkning? Måste jag anmäla kollegan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Det går dessvärre inte utan de närmare omständigheterna på närmare vis fastställa huruvida omständigheterna i det fall som du uppger av domstol skulle bedömas utgöra en brottslig gärning. Jag kan dock i vart fall inte utesluta möjligheten att din kollega har begått ett brott, framför allt med hänsyn till de gärningar som hen har begått och barnets låga ålder. Den brottsliga gärning som din kollega skulle kunna tänkas stå till straffrättsligt ansvar för är antingen ofredande eller sexuellt ofredande (4 kap. 7 § och 6 kap. 10 § brottsbalken (BrB)).

Du har ingen rättslig skyldighet att anmäla kollegan för det påstådda brottet i den meningen att du vid underlåtenhet att göra det skulle riskera att själv stå till straffrättsligt ansvar. Det är nämligen endast ett visst i lag särskilt föreskrivna brottsliga gärningar som är föremål för anmälningsplikt (se 23 kap. 6 § BrB). Utan att veta om de närmare omständigheterna är dock min rekommendation att du anmäler din kollega för den begångna gärningen. Polisen kan därefter fatta ett mer noga övervägt beslut om förundersökning för brott ska inledas eller inte. Barnet ges på så vis förhoppningsvis någon form av upprättelse för den gärning som i vart fall måste ha upplevts som kränkande. Det är heller inte uteslutet att din kollega fortsätter med liknande gärningar i framtiden. Om du inte vill anmäla din kollega för brott av någon anledning bör du i vart fall kontakta din arbetsgivare. Hen kan därefter fatta beslut om lämpliga åtgärder.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare