Räknas dagen för uppsägningen till uppsägningstiden?

Hej, Vid uppsägning av arbetstagare med 2 veckors uppsägningstid pga facket. Vad gäller? Räknas dagen jag säger upp mig som en av dessa 14 dagar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har förstått din fråga undrar du från vilken dag uppsägningstiden räknas för en arbetstagare som omfattas av ett kollektivavtal. Nedan kommer jag att besvara din fråga.

Regler om uppsägning och uppsägningstid finns i första hand i lagen om anställningsskydd. Den lagstadgade uppsägningstiden för en arbetstagare är minst en månad (11 § LAS). Det är ändå möjligt att göra avvikelser från den lagstadgade uppsägningstiden genom kollektivavtal (2 § 4 st. LAS). Från vilken dag uppsägningstiden räknas kan också bestämmas i kollektivavtalet. Uppsägningstiden räknas då från den dag som anges i kollektivavtalet. Om det inte i kollektivavtalet anges från vilken dag uppsägningstiden börjar räknas så bör det räknas på samma sätt som för den lagstadgade uppsägningstiden. Uppsägningstiden ska då räknas från den dag som uppsägningen har kommit till arbetsgivaren. Om uppsägningen kommer till arbetsgivaren exempelvis på en onsdag så kommer arbetstagaren i det här fallet att jobba sin sista dag onsdagen som infaller två veckor senare. Efter den arbetsdagen upphör anställningen (Lunning m.fl., Anställningsskydd en lagkommentar, 11 upplagan). Med andra ord räknas inte dagen som du säger upp dig som en av de 14 dagarna om inte annat anges i kollektivavtalet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Edvin StrandfältRådgivare