Råkat göra sönder fönster - vem ersätter?

Hej! Jag och några kompisar var ute och spelade fotboll när jag råkade skjuta bollen på ett fönster på en lägenhet som gick sönder. Jag är själv 19 år och bor med mina föräldrar i en villa som vi hyr. Hur kan jag lösa detta? Finns det någon typ av försäkring jag kan använda mig av eller går det att kontakta hyresvärden av lägenheten? Läste någonstans att man kan kontakta husbolaget som ofta har en försäkring för detta. Om det inte fungerar med försäkring, är enda andra alternativet att själv stå för kostnaderna och anlita någon slags glasmästare som sätter in nytt fönster? Tack i förväg!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det har du funderingar kring ditt ansvar för den inträffade skadan, och hur situationen praktiskt sett kan hanteras.

Den rättsliga utgångspunkten är att den som orsakar en skada, medvetet eller genom vårdslöshet (ungefär ”slarv”), är ansvarig för att ersätta skadan (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Av din fråga verkar det som att det antagligen är ett fastighetsbolag som äger fastigheten som skadats och därför sannolikt vill ha ersättning (skadestånd).

Precis som du skriver är det troligt att fastighetsbolaget har någon typ av försäkring som täcker deras kostnader för att sätta in ett nytt fönster. Det försäkringsbolaget kommer sedan att överta fastighetsbolagets rätt till ersättning från dig, så i praktiken är det försäkringsbolaget som kan komma att kräva dig på pengar.

Som utgångspunkt är det alltså du som är ansvarig för att betala skadan. Eftersom du skriver att du bor hos dina föräldrar är det dock möjligt att du också är försäkrad, så du slipper ligga ute med kostnaden själv. Dina föräldrar har sannolikt en hemförsäkring, som möjligen också innehåller en ansvarsförsäkring (kallas ibland ansvarsskydd). En ansvarsförsäkring är en typ av försäkring som kan ge rätt till ersättning om man råkar bli skadeståndsskyldig.

Sammanfattningsvis är mitt råd helt enkelt att du hör av dig till hyresbolaget som äger fastigheten och förklarar vad som hänt. De är ofta vana vid liknande händelser, så det löser sig säkert smidigt. Prata också med dina föräldrar och se efter om de har en ansvarsförsäkring som gäller.

Lycka till och hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare