Provanställning och avslutande av denna

Hej! Jag fick en provanställning inom Kriminalvården i februari detta år, och idag vill arbetsgivaren säga upp mig pga att jag varit sjuk för ofta samt vabbar. Det är två tillfällen jag har varit sjuk plus vabbar också. Jag förklarade att hela familjen har varit sjuka sen påsk och det har snurrat runt. Arbetsgivarens anledning var att hon ej skulle ha tid att se över resten av tiden i augusti när kontraktet går ut. Och var då tvungen att ta beslut nu innan hon ska gå på semester. Hon ser inte att detta är bra. Dock att hon sett bra saker "det lilla jag har jobbat". Kan de verkligen ha denna anledning som grund att säga upp mig och inte ge mig någon chans alls att visa att detta bara är tillfälligt? Trots att de har ett högt behov av personal.

Lawline svarar

Hej tack för din fråga och tack för att du vänt dig till Lawline.

Provanställningar regleras i 6 § i LAS, det framgår av tredje stycket att en provanställning får avslutas tidigare än den tid som anställningen gäller. Det är inte möjligt att pröva avslutande av provanställning enligt LAS.

Hoppas du fick svar på din fråga, du är alltid välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta en av våra jurister.

Lawline RådgivareRådgivare