Problem med att ta lån i eget namn för annans räkning

Jag har tagit 3 lån åt mina föräldrar som dom vägrar betala tillbaka. Nu ligger jag så risigt till att jag inte kan betala mina egna räkningar. Jag har sms där min mamma skrivit en massa saker och tyvärr kände jag mig tvingad till att ta lånet då hon gick på rätt hårt. I sms:en kan man även se klart och tydligt att hon ska betala summan varje månad då jag klargjort att ja inte har råd. Finns det något jag kan göra? Kan jag anmäla dom? Är jätterädd för att förlora min lägenhet och min bil.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande lånen så kan långivaren kräva låntagaren, eller om mer än en person som står på lånet - låntagarna, på lånet, det vill säga att lånet ska delbetalas eller återbetalas i sin helhet. Om det enbart är du som är låntagaren så är det således enbart du som är ansvarig för lånen vilket innebär att det är du som är återbetalningsskyldig gentemot långivaren. Detta innebär i sådana fall att dina föräldrar inte är återbetalningsskyldiga gentemot långivaren.

Ett annat alternativ är om det finns ett skuldebrev mellan dig och dina föräldrar som i sådana fall innebär att dina föräldrar är återbetalningsskyldiga gentemot dig, vilket i sin tur innebär att du kan betala tillbaka lånen till långivaren.

Ytterligare ett alternativ är att kontakta långivaren och se om det finns ett sätt att vilandeförklara lånen eller att sänka kostnaderna för att på så sätt "köpa tid" tills att din komplexa situation löser sig.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare