Preskriptionstid personskada

Hej!

Jag är 21 år gammal just nu och när jag gick i 4an råkade ja ut för en olycka i skolan. Lekte med ett par vänner på en bom. Vi gungade på den och det fanns en väggkant från skolan bredvid. När vi gungade så blev det olyckligt vis att mitt ringfinger slog till kanten medans ja höll i bommen och då (kapades) 1/3 av min finger av. Operation skedde samma kväll men i dagens läge har ja fortfarande ert fruktansvärt ärr och minskad känsel i fingret. Jag anmälde ingenting för trodde att ärren skulle läcka och känseln komma tillbaka men det skedde olyckligtvis inte. Är det möjligt att söka ersättning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få ersättning för personskada som skett vid olycka måste du inneha en olycksfallsförsäkring. Det är positivt att du uppsökt läkarvård i samband med olyckan då de flesta försäkringsbolag kräver detta.

En skada bör anmälas så skyndsamt som möjligt för att ge försäkringsbolagen en god möjlighet att göra en korrekt bedömning av skadan. Ersättning för personskada omfattas vanligen av den tioåriga allmänna preskriptionstiden som återfinns i preskriptionslagens 2 §. Denna skada skedde emellertid innan 1 januari 2015 vilket innebär att preskriptionstiden är 3 år efter du fick kännedom om att du kunde söka ersättning. Jag bedömer därmed att du inte har möjlighet att få ersättning för din skada.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare