Preskriptionstid fordran

Hej!

Jag jobbar som möbelsnickare och snickrade möbler till en restaurang vintern/våren 2015.

Jag fakturerade inte för jobbet förrän sommaren 2016 och nu vill restaurangen inte betala fakturan till mig eftersom den kommit in så sent, mer än ett år senare än jobbet utförts. Jag vill bara veta om jag har rätten på min sida. Är det för sent att skicka en faktura ett och ett halvt år efter man gjort ett jobb?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om vi förutsätter att restaurangens enda invändning mot din faktura är att den kommit försent, mer än ett år efter utfört arbete, så har de ingen grund för den invändningen. Svaret är alltså nej, det är inte för sent att skicka en faktura.

Enligt 2 § preskriptionslag (1981:130) så är preskriptionstiden för fordringar tio år (tre år i konsumentförhållande) från fordrans tillkomst, alltså då jobbet utfördes. När preskriptionstiden löpt ut innebär det att du förlorar rätten att kräva ut din fordran.

När du nu skickat en faktura och gjort gäldenären uppmärksam på fordrans existens innebär det dessutom preskriptionsavbrott och en ny tioårsperiod börjar löpa från fakturadatumet (6 §).

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04 eller maila på info@lawline.se

Niklas JunkerRådgivare