Preskriptionstid fordran
Fråga
Svar
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Om vi förutsätter att restaurangens enda invändning mot din faktura är att den kommit försent, mer än ett år efter utfört arbete, så har de ingen grund för den invändningen. Svaret är alltså nej, det är inte för sent att skicka en faktura.
Enligt 2 § preskriptionslag (1981:130) så är preskriptionstiden för fordringar tio år (tre år i konsumentförhållande) från fordrans tillkomst, alltså då jobbet utfördes. När preskriptionstiden löpt ut innebär det att du förlorar rätten att kräva ut din fordran.
När du nu skickat en faktura och gjort gäldenären uppmärksam på fordrans existens innebär det dessutom preskriptionsavbrott och en ny tioårsperiod börjar löpa från fakturadatumet (6 §).
Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04 eller maila på info@lawline.se
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning