Preskriptionstid för skadestånd på grund av brott

2018 blev min, då 19-årige, son dömd att betala 130000 kr i skadestånd till en privatperson för ett brott. Detta har sedan dess legat hos Kronofogden eftersom han studerat och varit arbetslös och därför inte haft någon inkomst och inget att mäta ut.

Räknas skadeståndet som att han är skyldig staten pengar och därför preskriberas efter fem år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De aktuella reglerna finns i preskriptionslagen.

Tidpunkt för preskription av skulden

Huvudregeln är att skadeståndskrav på grund av brott preskriberats tio år från dagen då brottet begicks (2 § första stycket preskriptionslagen). Viktigt att notera är att det räknas från dagen brottet begicks alltså INTE dagen då domen meddelades. För din sons del betyder det att det är 10 år från när brottet begicks som skadeståndet preskriberas. Utifrån din fråga vet jag inte när detta var men om han till exempel begick brottet 2017 preskriberas skadeståndskravet 2027.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare