Preskriptionstid för skadestånd p.g.a brott

Jag undrar hur preskriptionstiden är gällande skadestånd i följande fall:

Det finns en dom i ett brottmål (påföljden är villkorlig dom samt samhällstjänst) där skadestånd utdömts. När preskriberas det skadeståndet? Den dömde var vid tillfället minderårig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden för skadeståndsfordran som uppkommit med anledning av brott regleras i 3§ Preskriptionslagen(PreskL). När ansvarsfrågan som i ditt fall har avgjorts gäller enligt 3§ PreskL. att fordran preskriberas 1 år efter den dag då dom eller slutligt beslut meddelas, såvida inte preskriptionstiden enligt 2§ PreskL. går ut senare. Enligt 2§ går preskriptionstiden ut 10 år efter fordrans tillkomst. Alltså gäller 1års-regeln i 3§ endast om det går mer än 9 år mellan brottet och att den slutgiltiga domen meddelas.

Alltså beror det på hur lång tid det gick mellan det begångna brottet och domen. I det fall att det inte gick mindre än 9 år preskriberas fordran 10 år efter brottet begicks enligt 2§ PreskL. Om det istället gick mer än 9 år mellan brott och dom preskriberas fordran 1 år efter den slutgiltiga domen enligt 3§ PreskL.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare