FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/04/2023

Preskriptionstid för mord och mordbrand

Läste en tidigare fråga om preskripstionstid och mordbrand, men undrar följande: Är det preskriptionstid på en fullbordat mordbrand där man medvetet stängt in en person och tänt på, och offret har dött,trots att preskriptionstiden är borttagen för mord?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Frågor om preskriptionstid regleras i Brottsbalken (BrB). Preskriptionstiden ser olika ut för olika typer av brott och beror på vad de olika brotten har för straffskala. Följande preskriptionstider gäller i förhållande till brottens straffskala:

  • två år om brottet ej kan ge svårare straff än fängelse i ett år
  • fem år om svåraste straffet är högre men inte över fängelse i två år
  • tio år om svåraste straffet är högre men inte över fängelse i åtta år
  • femton år om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år
  • tjugofem år om fängelse på livstid kan följa på brottet (35 kap. 1 § BrB).

Preskriptionstid för mord - aldrig eller 25 år i undantagsfall

Mord regleras i 3 kap 1 § BrB. Mord preskriberas aldrig under förutsättning att den misstänkte personen hade fyllt 18 år vid tiden för gärningen, 35 kap 2 § BrB. Var gärningsmannen under 18 år den den begick gärningen kan mordet preskriberas, 35 kap 2 § andra stycket BrB. Eftersom livstids fängelse kan följa av brottet så är då preskriptionstiden 25 år (om gärningsmannen var under 18 år när gärningen begicks), 35 kap 1 § BrB.

Preskriptionstid för mordbrand - 10 år eller 25 år

Mordbrand regleras i 13 kap 1 och 2 § BrB. Mordbrand är ett brott som preskriberas. Mordbrand av normalgraden preskriberas efter 10 år eftersom maxstraffet är fängelse i åtta år, 35 kap 1 § första stycket tredje punkten BrB.  Grov mordbrand däremot kan utdöma livstids fängelse och preskriberas därför efter 25 år, 35 kap 1 § första stycket femte punkten BrB.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare