Preskriptionsavbrott

Hej! Jag har fått ett kravbrev från inkasso på över 300 000kr. Dom bifogade en tingsrättsdom från 1990 jag har bestridit detta och hänvisar till preskription. Kan man verkligen komma 28år efter domutslag? Jag har aldrig erkänt någon skuld eller skrivit på några papper. Jag bestred detta via mail för ca sex månader sedan, och har inte hört något sedan dess. Ska jag vänta tills dom ev skickar vidare till kronofogden, eller hur ska jag göra? Är sjukpensionerad sedan tio år p.g.a psykisk sjukdom och levde som hemlös av o till på nittiotalet då denna skuld uppkom. Summan dom vill ha stämmer f.ö inte då jag betalade en del av fakturan på plats tror jag. Jag minns inte riktigt! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad för slags fordran avses?

Eftersom jag inte vet vilken typ av fordran inkassobolaget riktar mot dig måste jag utgå ifrån att det rör sig om en vanlig fordran, för vilken preskriptionstiden är 10 år (2 § preskriptionslagen). Det finns andra typer av fordringar för vilka preskriptionstiden är eller kan bli längre, men dessa är mycket få.

Preskriptionstid och avbrott

För att inte fordringen ska preskriberas måste preskriptionsavbrott ske. Det kan ske på de sätt som anges i 5 §. Har du exempelvis fått ett skriftligt krav börjar en ny preskriptionstid löpa. Det innebär att så länge preskriptionsavbrott sker åtminstone vart tionde år är det möjligt för inkassobolaget att driva in skulder som uppstått för 28 år sedan eller ännu tidigare. Frågan om giltiga preskriptionsavbrott skett i ditt fall är avgörande för inkassobolagets möjligheter att göra skulden gällande mot dig. Den frågan kan inte besvaras utifrån den information jag fått.

Det kan vara svårt att avgöra om ett preskriptionsavbrott skett. Ska du exempelvis anses ha fått ett skriftligt krav på betalning om kravet skickats till fel adress? Eftersom jag inte har någon information om omständigheterna kan jag inte spekulera. Skulle du behöva hjälp med att avgöra preskriptionsfrågan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

För övrigt behöver du för närvarande inte vidta några särskilda åtgärder.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare