Preskription på en fordran är minst 10 år

Beställde ett bygge av en motorcykel 7årsedan betalade men fick ingen motorcykel är det preskiberat.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I och med din beställning av motorcykeln har du en fordran på tillverkaren om att få en motorcykel. En fordran preskriberas som tidigast 10 år efter tillkomsten. Det finns även sätt att få preskriptionstiden att "starta om", t.ex. genom att påminna personen du har en fordran på om din fordran (preskriptionsavbrott).

Eftersom din beställning skedde för 7 år sedan är din fordran inte preskriberad. Du har därför rätt att kräva din motorcykel av tillverkaren. Om du inte får den kan du stämma tillverkaren i motorcykel. Innan du gör det bör du dock se till att du verkligen kan bevisa att du har rätt till motorcykeln. T.ex. genom att visa ett kvitto som visar att du har betalat pengar för en motorcykel men att du inte fått motorcykeln.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare