Preskription av skadeståndsfordran

Jag dömdes för snart 10 år sedan till skadestånd till både svensk kassaservice och en bank. Har dock aldrig fått ett kravbrev eller liknande och nu är det närnar sig 10 års dagen borde det väl komma något, efterson skadestånd behöver förnyas efter 10 år? Väl? För det försvinner eller preskriberas väl inte? Har hört att det kan försvinna om det ej förnyas i tid, men gäller det från datum jag dömdes eller brottet begicks?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De allmänna bestämmelserna om preskription finns i preskriptionslagen. Huvudregeln är att fordringar preskriberas efter 10 år efter det att fordran uppstår (2 §). Fordran anses uppstå den dagen då den skadegörande handlingen företas, alltså det du gjorde som resulterade i ett skadestånd. Preskriptionstiden förnyas dock om:

1. Du på något sätt erkänner skulden genom amortering, räntebetalning eller liknande (5 § punkt 1)

2. Du får ett skriftligt krav eller påminnelse om skulden (5 § punkt 2)

3. Den du är skyldig pengar väcker talan i domstol eller kronofogden (5 § punkt 3).

När preskriptionen avbrutits genom domstolsförfarande (punkten 3) räknas den nya preskriptionstiden från dagen för domen (7 §). Alltså kommer i ditt fall preskriptionsfristen räknas från dagen för domen förutsatt att inget ytterligare preskriptionsavbrott gjorts efter den domen. Löper preskriptionsfristen ut har den du är skyldig inte längre rätt att kräva betalning från dig (8 §).

Jag hoppas det besvarade din fråga! Är det något ytterligare du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare